Budoucnost práce? Hybridní model s důrazem na zaměstnance

Společnosti dnes hledají způsoby, jak zatraktivnit kancelářské prostory a dát zaměstnancům důvod k návratu na pracoviště. Dle nové zprávy společnosti JLL musí svou pozornost upřít na zaměstnance. Zpráva JLL pojmenovaná Reimagine: the new future of work to shape a better world (Nové koncepty: budoucnost práce pro lepší svět) předpovídá, že budoucnost práce spočívá v prioritizaci jak fyzického, tak psychického zdraví zaměstnanců. Mezi předpokládané trendy patří zásadní transformace, která přinese přeměnu tradičních kanceláří v centrální prostory sloužící k interakci, spolupráci, inovacím a vzdělávání zaměstnanců. Poznatkům obsaženým ve zprávě se věnovalo virtuální setkání konané minulý týden za účasti zástupců společnosti JLL a odborníků z banky Barclays, televizní společnosti Discovery Inc a mobilního operátora Vodafone. Mezi jeho hlavní témata patřil rozmach hybridních pracovních ekosystémů, které v sobě kombinují práci v kanceláři s prací z domova. Účastníci setkání diskutovali mimo jiné o tom, jak se díky mobilitě zaměstnanců a digitálním technologiím změní způsoby práce do roku 2025, a o nutných předpokladech pro návrat zaměstnanců do kanceláří v letošním a následujících letech. „Když se bavíme o tom, jak bude vypadat život po pandemii, je důležité porovnávat naše zkušenosti a sdílet osvědčené postupy. Panelová diskuze potvrdila zásadní posun směrem k modelu, jehož středobodem jsou zaměstnanci, a znovu sílící důraz na faktory důležité pro zaměstnance, jako jsou např. kvalita života a osobní blaho,“ říká Barbora Maštalířová, senior konzultantka v JLL. „Pracoviště získávají nový účel, přičemž zaměstnavatelé musí posoudit, co tento vývoj znamená pro jejich obchodní model. Musíme společně budovat více propojené a udržitelné pracoviště, které odpovídá očekáváním zaměstnanců.“ Hybridní pracovní ekosystémy nejsou jen nouzovým řešením na dobu pandemie Navzdory rozmachu hybridních pracovních ekosystémů kanceláře zůstávají místy pro spolupráci a centry inovací. Zaměstnanci nadále cítí silné pouto ke své kanceláři. Z výzkumu provedeného společností JLL vyplývá, že 70% zaměstnanců kanceláře považuje za místo, které silně napomáhá týmovému duchu a kreativní spolupráci. Výsledky výzkumu dále poukazují na to, že zaměstnanci pracující z domova budou ve své kanceláři přítomni pravděpodobně dva dny v týdnu a že 74% kancelářských pracovníků by uvítalo čtyřdenní pracovní týden. Kancelář se musí stát inspirativním a spolupráci podporujícím prostorem, jehož středobodem nebudou jako doposud řady pracovních stolů. V této souvislosti se očekává výrazný posun v modelech flexibilních prostorů, přičemž vlastníci nemovitostí budou takové prostory vytvářet sami nebo ve spolupráci s jejich provozovateli. „Společnosti dnes stojí před otázkou, jak hybridní model správně nastavit. Dobře víme, že zaměstnanci chtějí mít možnost pracovat z domova i z kanceláře,“ uvedla Maštalířová. „Tato situace bude vyžadovat investice do centrálního prostoru, který u nás označujeme pojmem „hub“ a který bude fungovat jako prostředí přispívající k vyšší pracovní výkonnosti. Začínáme pozorovat, že v reakci na nové způsoby práce dochází k posunu jak v obchodních modelech, tak v rozhodování o realitách.“ Zdraví a blaho zaměstnanců jako nový cíl masivních investic Tím, co tu po pandemii zůstane možná nejdéle, je větší důraz na lidské zdraví a blaho. Zdraví a blaho zaměstnanců, což je oblast zahrnující také bezpečné a zdravé pracovní prostředí, jsou pro úspěch organizace naprosto rozhodující. Rok 2021 představuje začátek rozvoje nových stylů řízení, ve kterých budou prvořadou roli hrát inovace a inspirativní firemní kultura. „Pandemie představuje lidský problém, a tak není překvapivé, že stále větší pozornost věnujeme tomu, jak pracoviště mohou přispívat ke zdraví a blahu zaměstnanců,“ podotýká Mara Cummings, Senior Vice President, Global Real Estate Planning & Development ve společnosti Discovery Inc. „Je důležité další kroky provádět uvážlivě, tj. nejprve získat všechna relevantní data a poté realizovat postupné malé změny zohledňující další vývoj pandemie. Zkušenosti zaměstnanců jsou různé, a proto jim společnosti musí naslouchat a zvolit řešení přesně odpovídající jejich potřebám.“ Pandemie zásadně ovlivnila také tradiční priority v profesním životě. Například 72% zaměstnanců nyní rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem považuje za důležitější věc než atraktivní mzdu (69%). To znamená, zaměstnavatelé se budou muset na potřeby a preference zaměstnanců začít dívat z jiné perspektivy. Společnosti musí rozvíjet řešení, která jsou zaměřená na zaměstnance a nabízejí volbu a flexibilitu umožňující optimalizovat spokojenost a pracovní výkon zaměstnanců. Udržitelnost není jen nařízením vlád, ale také vůlí zaměstnanců Klimatické změny a otázky udržitelnosti s sebou po celém světě přinášejí jednoznačný posun v energetice. Dle odhadů více než 40% celkové spotřeby energie a přibližně třetina globálních emisí uhlíku připadají na budovy. A právě proto budovy hrají klíčovou roli při vytváření lepšího světa a jsou předmětem například nařízení vyžadujících nulové emise uhlíku. Ekologičnost nicméně nevyžadují pouze vlády, ale také samotní zaměstnanci tím, že preferují zaměstnavatele, kteří jsou zavázáni budovat udržitelnější svět.

Sdílejte článek

Kontaktní formulář

Vyplnit formulář

*
*
*
*